Consequences of Video Games on Oculomotor Behavior and Attention and Additional Implications for Healthy Aging

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dc.contributor.advisor Ilg, Uwe J. (Prof. Dr.)
dc.contributor.author Mack, David J.
dc.date.accessioned 2015-12-21T09:43:19Z
dc.date.available 2015-12-21T09:43:19Z
dc.date.issued 2015-07-01
dc.identifier.other 453560032 de_DE
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10900/67213
dc.identifier.uri http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:21-dspace-672138 de_DE
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.15496/publikation-8633
dc.description.abstract Video games are a wide-spread leisure activity and are consumed around the world. There is increasing evidence that playing video games shortens reaction times in many tasks. A possible explanation is an alteration in the control of visual attention. In the first part of this dissertation, I will provide evidence that playing video games also shortens the reaction times in eye movements, that this reduction is not accompanied by reduced impulse control and that it is not explained by a faster shift of covert attention. Probably, playing video games increases the ability to extract visual information. In the second part, the eye movements in the elderly are analyzed. I will show that age has a profound impact on eye movements, decreasing performance in many ways. Finally I will try to connect these two areas, and show how video games could be used to counteract age-related decline. en
dc.description.abstract Videospiele sind mittlerweile eine allgegenwärtige Freizeitbeschäftigung weltweit. Aus Sicht der Wissenschaft herrscht Konsens, dass Videospielekonsum zu kürzeren manuellen Reaktionszeiten führt. Dem könnte eine effizientere visuelle Aufmerksamkeitskontrolle zu Grunde liegen. Der erste Teil dieser Dissertation zeigt, dass Videospieler schnellere Augenbewegungen haben. Dies ist jedoch nicht auf eine reduzierte Impulskontrolle oder schnellere Aufmerksamkeitsverlagerungen zurückzuführen. Vielmehr besitzen Videospieler vermutlich eine effizientere visuelle Informationsverarbeitung. Der zweite Teil der Dissertation beschäftigt sich mit dem Einfluss gesunden Alterns auf Augenbewegungen und zeigt eine deutliche, nicht-pathologische Abnahme in verschiedenen Parametern. Insgesamt soll am Ende eine Brücke zwischen beiden Themengebieten geschlagen und über die Möglichkeit der Anwendung von Videospielen zur Kompensation der altersbedingten Nachteile nachgedacht werden. de_DE
dc.language.iso en de_DE
dc.publisher Universität Tübingen de_DE
dc.rights ubt-podok de_DE
dc.rights.uri http://tobias-lib.uni-tuebingen.de/doku/lic_mit_pod.php?la=de de_DE
dc.rights.uri http://tobias-lib.uni-tuebingen.de/doku/lic_mit_pod.php?la=en en
dc.subject.classification Videospiel , Computerspiel , Neurobiologie , Kognition , Aufmerksamkeit , Altern , Auge , Stirnhirn , Parietalhirn de_DE
dc.subject.ddc 150 de_DE
dc.subject.ddc 500 de_DE
dc.subject.ddc 570 de_DE
dc.subject.ddc 793 de_DE
dc.subject.other Oculomotor behavior en
dc.subject.other Saccades en
dc.subject.other Smooth pursuit en
dc.subject.other Sakkaden de_DE
dc.subject.other Okulomotorik de_DE
dc.subject.other Augenbewegungen de_DE
dc.title Consequences of Video Games on Oculomotor Behavior and Attention and Additional Implications for Healthy Aging en
dc.type PhDThesis de_DE
dcterms.dateAccepted 2015-11-20
utue.publikation.fachbereich Medizin de_DE
utue.publikation.fakultaet 4 Medizinische Fakultät de_DE
utue.publikation.fakultaet 4 Medizinische Fakultät de_DE

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