Bewegung erzeugt Bedeutung erzeugt eine Welt - William Kentridges Silhouettenfilm "Shadow Procession" (1999)

DSpace Repository


Dateien:

URI: http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:21-opus-61505
http://hdl.handle.net/10900/46962
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:bsz:21-dspace-469627
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:bsz:21-dspace-469625
Dokumentart: Article
Date: 2012
Source: reflex ; 5, 2012 ; 9
Language: German
Faculty: 5 Philosophische Fakultät
Department: Kunstgeschichte
DDC Classifikation: 700 - The arts; fine and decorative arts
Keywords: Silhouettenfilm , Reiniger, Lotte , Kentridge, William
Other Keywords:
Animation film
Other Contributors: Lange, Barbara (Hg.)
ISBN: 1868-7199
License: http://tobias-lib.uni-tuebingen.de/doku/lic_mit_pod.php?la=de http://tobias-lib.uni-tuebingen.de/doku/lic_mit_pod.php?la=en
Order a printed copy: Print-on-Demand
Show full item record

Inhaltszusammenfassung:

Im Silhouettenfilm "Shadow Procession" von William Kentridge bewegt sich eine Menschenkolonne ruckartig durch das Bild. Die Figuren sind aus Stücken gerissenen Tonpapiers zusammengesetzt. Der Aufsatz vergleicht Kentridges Werk, das auf Produktionsformen des frühen Films zurückgreift, mit den Silhouettenfilmen von Lotte Reiniger. Er arbeitet heraus, dass die Figuren keine exakte Seh-Vorlage liefern, sondern dass der Rezipient in den abstrakten zusammengesetzten Stücken aus schwarzer Pappe eine Figur erkennt. "Shadow Procession" lässt sich auch als visueller Kommentar zum menschlichen Sehvollzug lesen

Abstract:

In the silhouette film "Shadow Procession" (1999) by William Kentridge a column of people moves through the frame in an erratic fashion. The figures are made up of torn cardboard. This essay compares Kentridge’s work, which falls back on production forms of early films, with the silhouette films of Lotte Reiniger. It brings to light that the figures do not produce an exact model of viewing. Rather, the recipient recognizes a figure in the abstract and joined pieces of black cardboard. Thus, "Shadow Procession" can also be regarded as a visual commentary to the human mode of seeing.

This item appears in the following Collection(s)