Inhaltszusammenfassung:
Wir führten eine randomisierte Doppelblindstudie durch, um den Einfluss der Malariachemoprophy-laxe mit Atovaquon-Proguanil auf die Antikörperantwort auf die oralen Lebendimpfungen gegen Cholera (CVD103-HgR) und Typhus (Ty21a) zu bestimmen. Dazu wurden insgesamt 330 gabuni-sche Kinder den beiden Behandlungsgruppen A-P oder Placebo zugeteilt. In diesen verblieben sie während 12 Wochen Chemoprophylaxegabe und 4 Wochen Nachsorgephase. Die Impfungen mit den oben genannten Impfstoffen erfolgte 3 Wochen nach Beginn der Chemoprophylaxephase und die Abnahme der Parameter für die Serokonversion erfolgte 4 Wochen nach Impfgabe. Im Verlauf der Chemoprophylaxephase entwickelte ein Teilnehmer aus der A-P-Gruppe eine Parasitämie, was einer Wirksamkeit von 97% (95%KI, 97%-100%) entspricht. In der Placebogruppe trat bei 31 Teil-nehmern eine Parasitämie auf. Die 2 Behandlungsgruppen unterschieden sich nicht bezüglich des qualitativen Anstiegs der Titer nach der Impfung (P=0.96 für anti-S.-typhi IgG, P=0.07 für anti-S.typhi IgA und 0.64 für anti V.cholerae IgG). Die Malariaprophylaxe mit Atovaquon-Proguanil stellte sich folglich als hochwirksam heraus. Ein Einfluss auf die Immunogenität der oralen Lebend-impfungen gegen Typhus (Ty21a) und Cholera (CVD103HgR) konnte nicht bestätigt werden, womit gesichert wurde, dass die A-P-Chemoprophylaxe simultan mit diesen oralen Lebendimpfungen verabreicht werden kann.
Abstract:
A double-blind study was conducted to measure the impact of atovaquone and proguanil hydrochloride (A-P) malaria prophylaxis on the immunogenicity of oral attenuated vaccines against typhoid fever and cholera, Sal-monella typhi (S. typhi) Ty21a and Vibrio cholerae (V.cholerae) CVD103-HgR, respectively. 330 schoolchildren who lived in an area hyperendemic for malaria were stratified by weight and randomly assigned A-P or placebo once daily for 12 weeks. All 330 children received initial curative treatment with artesunate before the start of chemosuppression; oral attenuated vaccines were administered on the third week of chemosuppression. Immu-nogenicity was assessed on the seventh week of chemosuppression by measuring vibriocidal antibody and anti-S. typhi IgG and IgA lipopolysaccharide (LPS) antibody titers.
Two hundred ninety four children were included in the per-protocol population: one of the 150 children in the A-P group and 31 of 144 children in the placebo group had positive smears during chemosuppression, yielding a protective efficacy of 97% (95% CI 79-100%) with A-P. The two treatment groups did not differ significantly with respect to change in antibody titers after vaccination (p=0.95 for anti-S. typhi IgG antibodies, p=0.07 for anti-S. typhi IgA antibodies and p=0.63 for vibriocidal antibodies). In both groups, mean baseline vibriocidal antibody titers were high (143 in the placebo group and 138 in the A-P group) and response rates to V. cholerae CVD103-HgR vaccine were low (22% in the placebo group and 27% in the A-P group). Low response rates to CVD103-HgR are related to high baseline vibriocidal antibody titers.
A-P combination is highly effective for malaria prophylaxis and does not interfere with the in vivo immuno-genicity of CVD103-HgR and Ty21a vaccines. The A-P combination could therefore be simultaneously adminis-tered with the two vaccines.